Selasa, Disember 9

blog dan kerenahnya

elle beritahu aku, yang aku hari ini dan aku beberapa tahun lepas macam lain sedikit. she said something like i'm too caught up in this stop-motion world created by of course, yours truly. dia kata aku terlalu caught up in the cyber world too. dan seperti biasa, aku cuma laughed at her statement pasal aku pun tidak begitu pasti tentang kebenaran-nya. i still remember this personal blog i kept reading years back. it was a girl's journal and i found the layout very attractive. jadi aku jadi nosy, asyiklah click to her blog. waktu itu, aku macam clueless tentang blog. macam mana mahu buat? perlu guna banyak-banyak codings ke? and some other stuff. she wrote something about how her feelings got turned down by some guy and was very devastated. lebih kurang macam catatan pathetics aku lah. ha ha. i think i even chatted with her tapi aku tidak ingat sama ada aku beritahunya tentang kes aku stalk blog dia. she was friendly because akhirnya aku dapat tahu yang she thought i was a guy. which buat aku agak risau juga tentang cara aku bergaul. gila, kan, kalau takut dan tidak begitu pasti dengan diri sendiri? jadi selepas aku mengatakan yang aku adalah perempuan (tulen, okay?!) she wasn't that friendly anymore. sedihnya jalan hidup aku. isk.

jadi beberapa tahun kemudian, aku mula blogging. macam best. memang asalnya aku menulis di dalam diari, about what happened in my life. tapi aku tidak menjadikan menulis setiap hari satu kemestian pasal, tentulah terlalu membosankan (did this line just made me sound like one of those people yang tergila-gilakan fame?!). i found out that my writings (ini my own personal opinion) sounds better kalau aku tulis tentang perasaan. well, this is fucken lame, tapi yeah, aku mula blogging pasal aku sedih. yang selebihnya, kau teka. aku cuba mahu tulis tentang general stuff but to no avail. aku mengaku, i started writing in english so that maybe i can work out on my grammars dan maybe my writings tidak hanya terhad pada rakyat Malaysia. eceh. tapi lama-kelamaan i was so into the perasaan dan lama-kelamaan juga, sebenarnya, isi-isi blog aku hanya ditujukan kepada seorang reader yang aku tidak pasti sama ada he was interested in reading it or not. dan ia pun berterusan. semua perkara yang aku tulis, semuanya untuk dia yang baca. wrote it in bahasa melayu/Malaysia instead supaya dia lebih faham pasal dia bukan jenis yang kalau tidak faham, akan ask around for the right meaning. itu yang aku tahu tentang dia. jadi walaupun aku mahu dia bertanya pada aku tapi i guess he needed to stand by his egos, aku flexible-kan diri aku untuk suite his moods. 2-3 blogs, semuanya untuk dia. tapi at the same time juga, aku jatuh cinta untuk menulis dalam bahasa melayu. aku terlalu cintakan lenggok bahasa ini.

hmm...aku sudah lupa the main point of this entry. aah. aku sudah ingat.

semalam agaknya. aku lupalah bila aku sibuk tekan-tekan butang channel televisyen kemudian ada rancangan tentang blog, RTM1 kan? i didn't pay attention to what they were conversing about tapi mata aku tertumpu pada bahagian bawah kaca t.v., ada questionnaire pasal patutkah blog ditulis sesuka hati. ini semua angkara pilihanraya itu hari, kan? isk. soalan yang terlalu pelik untuk aku.

pada aku, blog adalah ruang di mana freedom of speech berlampu hijau. kau register sendiri, jadi sukahati kau lah mahu tulis tentang apa, kan? make it personal, general, poems, jokes, kutuk-mengutuk, tentang apa-apa yang sama ada menyihatkan atau tidak. blog ini macam kelas karangan cuma topik yang kau mahu tulis adalah atas kehendak diri kau sendiri. dan sudah tentu, kau perlu juga biarkan minda kau terbuka untuk menerima comments. kalau malas mahu face the hate-comments, matikan sahaja comment-button. aku tahu, blog aku jarang dibaca jadi kebarangkalian untuk aku recieve hate-comments macam cetek lah. okay. sangat cetek. jadi aku macam tidak makan hati sangat macam para bloggers yang popular sampai boleh set trend. tapi ini pendapat aku. or maybe i didn't actually get the REAL meaning of the question yang dipaparkan oleh talk show tersebut (pasal aku ini ada kes short-term memory lost).

but anyway (sambil tahan gelak), patutkah blog ditulis sesuka hati, sebenarnya?

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sangat subjektif soalan tersebut. biasalah RTM hahaha

[n] berkata...

Ish, why are they asking the obvious?