Rabu, Ogos 6

kau, pada aku, macam buku

manusia, yang kau come across dalam hidup kau adalah setiap seorang macam buku yang kau susun bertingkat-tingkat atas meja study. itu yang aku conclude sejak beberapa bulan yang lalu. tidak kira lah apa watak yang dipegangnya janji detik kau bertegur dengannya automatically dia akan jadi sebuah buku. ikut kau saja mahu insert his/her character into which book. starting as early as january this year, i've already stumbled upon a couple of different books; yang penuh dengan gambar, yang kurang gambar dan tiada langsung gambar. ada juga buku yang tertulis perkataan-perkataan indah, macam puisi. ada buku sketch yang aku ambil buat doodles di kala waktu-waktu kosong.
ada satu buku, agak tebal. penuh gambar dan juga perkataan. ada janji. but the rainbow in some of the earlier chapters lama-lama jadi pudar kemudian hanya tinggal outline sahaja. buku yang satu itu masih ada di atas meja, tapi diletakkan yang paling bawah. there's this one day, i nearly threw it away tapi aku kutip kembali pasal aku ini pelupa. dalam pada aku mahu melupakan cerita dalam buku itu, aku tidak mahu lupa segala-galanya. ada satu hari juga, aku mahu mulakan chapter yang baru dalam buku itu tapi sebenarnya, untuk memulakan satu sequel dengan jalan cerita yang telah wujud, agak susah. i'm not a real writer anyway. buku itu no doubt, adalah salah satu cerita favourite aku. kadang-kadang aku flick through the pages to peek on the pictures. buat aku senyum sendiri. tapi kalau ada angin yang saja mahu tengok aku tidak tenteram, kadang-kadang mahu dikoyakkan saja helaian mukasurat buku itu. the next book that i had pick was colourful. the pictures, were hand-drawn. buku itu aku panggil buku mimpi pasal ceritanya macam fairytale. very intimate. the kind of book yang kau baca waktu petang and you can't get out of the house because outside, it's raining cats and dogs so you chose to snuggle in your favourite three-seater sofa reading this book. buku yang juga ada typical love scenes; late night conversations, a walk in the park. tapi bukan terlalu fairytale because the characters didn't live happily ever after. itu hari, waktu aku mengalih perabot bedroom, aku terjumpa satu lagi buku yang semacam buku mimpi but instead of pictures, ada beautiful words. yang buat aku jatuh cinta sebagaimana aku jatuh cinta dengan character famous sir arthur conan doyle, sherlock holmes. i secretly think the english detective is hot. that's how far my imaginations can go. buku yang berprosa indah ini yang kadang-kadang tercatit idea-idea pelik buat aku tergelak sendiri. it's a good book. and i'm sure it's a favourite too among other dreamy people yang boleh lihat corak fascinating yang tersirat antara setiap barisan perkataan-perkataan itu. cemburu juga aku bagaimana si penulis boleh mencipta perkataan yang mampu menyelinap masuk ke dalam mimpi. ada beberapa buku yang berselerak atas katil bercerita tentang friendship. yang beberapa itu, aku kerap-kali flick through dan aku simpan elok-elok. diletak di tempat tidur pasal kalau aku lonely, aku boleh hold it tight, close to my heart. buku-buku yang ini, kau memang takkan boleh pinjam because you see, it's kind of a part of my life. those books that i've read, lebih kurang mempunyai lenggok yang sama tapi jika diteliti, masih ada perbezaan. manusia kan, rambut sama hitam tapi hati lain-lain. setiap buku yang aku baca itu, i pick out its best special points. jadi walau macam mana pun sama corak jalan ceritanya, masih ada perbezaan. in other words, kalau hilang, tidak boleh diganti dengan copy yang exactly the same.
tapi agaknya buku jenis apa yang aku akan jumpa in the future nanti?

4 ulasan:

a wife to her bestfriend & a mommy berkata...

damn! this is a fuckin good entry. kudos fuifui.

emeynoraship berkata...

Wow.. awesome shadows.

fictionita berkata...

to robot s.a.: kudos dari kau adalah yang paling mahal,ok? :D

to donnie: -___-

Andre R. Nasution berkata...

well.well..
speechless..

anyway,
u got TAGGED..
again...