Isnin, Mac 31

matchmaking: mangsa berikutnya...

"ei, korang ni takda calon nak kahwin ke?" terasa soalan mak bagaikan satu anak panah yang tiba-tiba menerjah antara aku dan mili.

"ei, aku nak isi minyak lah. where's the nearest petrol pump?" aku tanya mili, while maneuvering the steering wheel.

"kat sini tak boleh masuk kiri. kena pusing depan sana" mili seemed to be ignoring the killer question from mak. iya lah. kami berdua pun sedang mengalami masalah relationship tiba-tiba ditembak dengan soalan yang best. gugup sekejap. aku ketawa kecil.

"what do you mean 'korang'??? i'm still young okay???" mili memberi jawapan. mak terkekeh di belakang. she continued telling us how my younger cousin is currently going out with a technician and might be tying the knot. the thing is, she kept changing her phone number, everytime she changes boyfriend. you get the idea. yesterday we went back to seremban to see my 91-year-old grandmother and for mak to attend her mesyuarat gossip between her two close sisters. by the end of the day, nama aku naik menjadi topik. dulu, anne always told me stories about her supportive aunts who love to play matchmaker for her. aku fikir, merepek. nampaknya turn aku sudah sampai.

"chinese look, your age, tall," described fana. the guy that they're trying to matchmake me with is a friend of her current boyfriend. woi!!! aku yang masih mamai dari tidur petang, bersuara dalam hati. si ahbeng tu kerja di seremban, aku di kota durjana ni. sesuai ke? boleh jadi ke hubungan jarak jauh ni? aku pun sebenarnya suka saja jadi matchmaker tapi bila aku yang jadi item-nya, rasa bengang pun ada. beralah kepada pilihan mak, tidak pernah langsung terlintas di fikiran aku. i'm only 24. i shouldn't be worrying about this. THEY shouldn't be worrying about it either. mentang-mentang dah pencen, sesuka saja nak buat keputusan. eleh, macamlah si ahbeng tu pun interested. entah-entah sudah pun mempunyai buah hatinya sendiri. aku ni pun bukannya interesting sangat pun. elle kata pendirian aku macam lelaki. memang ada betulnya statement dia. bukannya hati perempuan aku hilang terus, tapi untuk di lihat dengan mata kasar, agak susah untuk orang yang tak dikenali. perlu diseluk dalam-dalam. that's why i think it's weird if any male is interested in me. perangai merepek, siapa nak? aku pun tak nak. haha.

tapi apa kata ku try saja si ahbeng ni? tak salah kan kalau berkawan? at least, i can have someone to hang out with whenever i come down to seremban. mana tahu dia merempit ke, boleh aku try rasa perasaan lentik atas motor. haha.

4 ulasan:

peej berkata...

huhuhuu..sama la..umah aku pun mcm tuh..semua cite pasal kawin je..huhu..sbb dorg tgk kawan2 dorg punye anak semua dah kawin kot..

lentik atas motor???tp kalau kau..die lentik depan je lebih..mcm mana tuh??? ;p

Tanpa Nama berkata...

eiii fa ade hati nak jadi minah rempiiit eiii hahaha

fictionita berkata...

to peej: hmm...mcm menakutkan kan, kahwin..tapi ade juga kdg2 berangan about the reception. heee...tp kepeej, lentik depan mcm lagi sakit blakang jugak je?? cuba kau praktikkan position tu..

to xumb: try rasa jeeeeeee...curios laa. hish.

uranus berkata...

oh..masih ade ke lagik matchmaking di zaman skang nih??..i tot everyone have their own opinion inway to pilih sapa yg dorang berkenan..