Khamis, Januari 15

split me wide open dan kau akan jumpa dengan beberapa lagi aku

hari ini tidak sesibuk the past few days. draft untuk disco paradiso pun aku sudah email pada yang menanya. instead of working on some other drafts, aku blog-hop. reading those blogs, dengan tiba-tiba, aku rasa cemburu.

they blog in the open and proud of it.

aku rasa macam chicken shit. gila coward posting entries anonymously. but with a name. ada satu entri ini, aku lupa milik blogger yang mana satu, stated that she wanted to have another blog. dia kata macam ramai yang buat, yang ada dua blog kemudian satu itu anonymous. haha. aku terasa.

owh. i have another blog? no? i'm not sure. maybe? you think?

dan aku fikir kenapa aku ada blog yang lagi satu itu. owh, yeah. yang blog di situ aku post gambar-gambar; yang familiar ataupun yang aku tidak tahu pun sama ada kewujudannya real atau olok-olok. it's like some kind of portal portfolio mungkin. not the best tapi okay-lah pasal walau sekeras mana aku memaksa diri jadi seorang perfectionist or fussy, aku tetap akan fail. aku still akan jadi this ala-kadar person. never the best. maybe pasal aku tidak di-push dari kecil. aku ini pun anak kedua dari tiga beradik (kau rasa ada kaitan, at least sedikit, mungkin?). i started the other blog pasal konon aku mahu start my own label. masalahnya, aku sendiri tidak clear label untuk apa. jual barang ke, promote diri sendiri ke, atau menawarkan servis.

okay-lah, i'm a friggin' dreamer jadi aku beri kebenaran untuk kau say it to my face. say it. just say it. yang aku ini macam ada close resemblance to mat jenin. cuma hotter pasal aku perempuan. semua benda hanya bersemangat lebih-lebih waktu awal-awal tapi bila sampai tengah-tengah (atau belum sampai lagi pun) semangat aku hilang dan aku jadi this pessimist yang menjengkelkan. you can ask my friends about it. if you can find them. owh. owh. ask my ex-boyfriend. he should know. he's famous. i think. well, yeah. it seems that ada beberapa orang kenal aku pasal dulu i used to date him. okay-lah, he's not as famous as Mike neraka or Melayu minimalis or hot like the both of them tapi dia ada mole di atas bibir. mulut manis, sopan santun and hatinya senang terguris kalau aku cursed. eh. kenapa aku membebel pasal dia? owh. the good thing about him apart from cheating behind my back adalah he's a dreamer dan dia mencuba sedaya-upaya merealisasikan cita-citanya. satu quality yang bagus tentang dia. satu saja aku boleh cerita, tidak boleh lebih-lebih nanti aku akan rasa rugi and then i'll have those negative thoughts coming back to haunt me lepas itu akan rasa macam sudah tidak ada harapan lagi and act all dramatic lepas itu kawan-kawan rapat aku pun rasa menyampah and then they'll leave me on my own and then i'll die pasal no one wants to be around the sad, lonely, depressing me anymore. eh. ini bukan entri pasal dia lagi. it's 2009 for heaven's sake!

sebenarnya aku mahu cerita tentang blogger yang post entries tanpa rasa malu and not do it anonymously. like, very berani and bold. dan aku cemburu. the reason aku ber-blog dengan nama samaran adalah kerana aku suka baca buku misteri. okay, kidding. well, if any of you that had the time to read some of the posts here, mostly adalah tentang perasaan dan apa yang bermain di fikiran aku. and some of it are just fictions too. aku ini, kalau bergaduh, jarang sekali mahu buka mulut to argue. aku lebih suka beri silent treatment. jadi dalam masa dimarahi, dalam kepala aku akan ada pelbagai hujah untuk argue tapi malangnya i don't say it out loud. dan mungkin aku pernah cerita tentang perkara yang aku paling takut adalah berjumpa dengan someone yang boleh read the inner me. itu hari ada kelas motivasi dengan Fadhilah Kamsah, mula-mula aku bersemangat mahu pergi tapi in the end i chickened out pasal takut bertembung dengannya and then he'll prolly read me. i've got too much dark secrets to hide for me not to spill, even without talking. kau tengok cara aku berfikir. anne selalu cakap aku berfikir dari sudut perspektif yang lain. tapi ada logiknya, bukan?

the past two guys that i kind of had thing for found out about this blog. if ever i have the chance of falling in like with someone again in the future, aku perlu set satu rule: he can never, ever find this sanctuary. nanti dia tahu yang sebenarnya aku ada sedikit masalah mental. besides, nanti sudah tidak surprise-lah kalau dia tahu apa yang bermain di dalam kepala aku ini. that's one of the reason why i changed my blog link. mahu lari. reality freaks me out, weih.

tapi kadang-kadang ada juga aku terjebak buat perkara suicidal like posting about some band-guy here and then his whole band found out about it and then aku dengan selambanya texted him up (yeah, aku gatal tangan dan menggunakan nombornya yang telah dihadiahkan kepada aku) and then stopped replying when i asked him how come he was so sure it was me texting him up. the things i do to fill up my past-times...

aku juga tulis blog anonymously (masih berusaha walaupun sudah diketahui oleh beberapa orang) pasal aku terlalu banyak fikir. like, i don't want people to know that i write emotionally like this. so vulnerable. and aku tidak mahu people looking at me up and down when i'm having my night outs. aku dah tahu yang aku ini pathetic jadi no need to remind me about it. when i saw sarah at one of my usual hang-outs, aku fikir bukan dua kali, tapi 88 kali jugalah to decide whether i should say hi or not pasal takut salah orang pasal aku memang paranoid macam itu. siap lalu-lalang banyak kali berdekatan dengannya. but i did say hi and now i've earned a friend, yang lebih kurang merepek macam aku juga cuma dia lebih famous and intelligent pasal study bio-chemical. eh. something to do with science-lah, yang pasti. kiranya aku blog anonymously pasal aku seorang pemalu jugalah.

okay, fine. maybe another part kenapa aku blog dengan nama samaran adalah kerana bila aku marah dan mulut rasa macam nak cakap jahat pasal orang lain, macam best. tapi, jangan risau pasal aku suka berkias. so if you don't know perihal yang telah terjadi, you wouldn't even have the slightest clue who i was talking about. cuma mungkin segelintire sahaja yang tahu. tapi aku pun tidak kisah kalau the person him/herself finds my hate-post. pasal aku bukan sesuka hati kutuk orang tanpa sebab. dan kalau mereka terasa, too bad.

aku juga berfikir dua-tiga kali sama ada mahu jadi follower blogs in the open atau tidak. kalau aku follow anonymously, peratus link ke blog aku akan berkurangan. if i show myself, maybe i can make the blogger happy that there's another one interested in reading their blogs. tapi kalau aku follow out in the open, they can get to my blog and then make fun of my writings. buat self-esteem aku goyah which is something i don't need right now. not in 2009. ya, memang aku agak lemah terhadap kritikan pasal ya, this is a personal blog (okay, i'm hearing hate comments in my ears) dan aku akan muncungkan mulut bila ada comments yang bash pendapat aku. aku yang register this blog so i get to write what i want so if you don't like it, don't click my link. capiche? tapi aku paranoid sendiri saja, tiada siapa pun yang actually gives a damn about what i write. heh.

like i said, i'm a friggin' coward. so sue me.

4 ulasan:

Amin Ahmad berkata...

lalala, panjang lak kau tulis kali ni.

alah, tulis saja apa kau rasa. ada benda yg kebaikannya hanya kau rasa kemudian selepas semua melihatnya buruk.

fictionita berkata...

hahaha!!! alamak! ada orang perasan aku tulis panjang. malu!

sarahistheone berkata...

ahahaha, is that sarah me? if in the crazy department, well oh my,oh my, i said bila jumpa u, damn this woman has the guts that i don't have.


and, i guess we share the same passion more or less tentang hal cinta. and for somebody writing anonymously, you tulis in a very honest way jugak, like i can imagine it's u urself sedang cakap dengan I.



and if you hilang this anonimisity maybe you can't write as freely.that's the ugly side of it.



dulu, when i read at your old add, i was figuring out how lah u ni, so u macam objek misteri sikit lah. sometimes bila i baca sini, i try to figure out ni yang betul ke yang fiction, so still objek misteri.


i guess u memang ada satu mysterious air like that. because without realizing apa dalam fikiran kita yang tulis kat blog ni kadang-kadang orang dah kenal pun tak boleh teka, and you fit the character of being that- karakter misteri itu. even you tulis blog ke tak.


maybe it's your hair. maybe it's just you. and that's sexy darling.

fictionita berkata...

yes. u, sarah :)

tapi kan, i've always thought i'm like the easiest thing to read. i guess the guy that i like ni pun is not answering my calls psl dia tau i suka dia gila babi and a total freak. haha!
funny when u thought that i hv the guts tht u don't hv because i slalu ingat tht i want ur guts. hahaha! bunyi mcm serial killer pulak :P